OVER MIJ
Mijn naam is Suzanne Dear, sinds 1992 werkzaam als psychosomatisch fysiotherapeut, sinds 2010 als gecertificeerd Mindfulness trainer categorie 1, lid VMBN. Ik ben ook geschoold als ACT trainer.
De afgelopen 15 jaar heb ik me verdiept en geschoold in psychosomatische klachten, waarbij de nadruk ligt op slaapproblematiek, overspannenheidsklachten, chronische pijn/SOLK. Kllik op CV voor meer info.

PSYCHOSOMATISCH?
Lichaam en geest zijn niet te scheiden. Er is altijd sprake van een wisselwerking tussen lichaam en geest (lees: ons brein). Er kunnen op diverse manieren spanningsklachten ontstaan als er een dysbalans ontstaat tussen draagkracht en draaglast. Psychosomatisch betekent niet dat het ‘tussen je oren zit’. Het zegt iets over de ontregeling die ontstaat in het zenuwstelsel, die verantwoordelijk is voor het ontstaan van de klachten.
Vanuit deze holistische visie heb ik me in de loop der jaren verdiept in gedrag en hoe stress en onze manier van omgaan met stress invloed kan hebben op het ontstaan van mentale en fysieke klachten.
Deze visie werkt ook andersom: hoe heeft een chronische lichamelijke aandoening invloed op het ontstaan van mentale klachten, die weer kunnen leiden tot (een toename van)  fysieke klachten?
Mijn behandelingen worden veel toegepast bij klachten als overspannenheid, chronische vermoeidheid, chronische pijn (SOLK), slaapproblemen en complexe chronische lichamelijke klachten.

WAT KUN JE VERWACHTEN:
Mensen beschrijven mij als vriendelijk; rustig en confronterend als het nodig is. Mijn manier van werken kenmerkt zich door een mix van inzicht-geven /bewust worden, educatie rondom aanwezige gezondheidsproblemen en  praktisch oefenen van diverse manieren om de gevolgen van stress op lichaam en geest te verminderen. Ik neem het totale plaatje ( body/mind ) mee in mijn benadering en dat werkt  krachtig in het vinden van balans.
Wat voorop staat in de aanpak is jouw bereidheid om een verandering aan te brengen in de gewoontes die je persoonlijke herstel tegenwerken. Je bent zelf degene die verandering in gang gaat zetten.

Want: als je niet verandert wat je altijd deed, krijg je wat je atijd kreeg….’ If you change nothing, nothing will change…’

Voor mijn uitgebreide C.V. klik HIER.

kalm blijven in tijden van stress

Er heerst onrust in de wereld. Iedereen staat voor een  grote uitdaging. De vanzelfsprekendheid van alledag is verdwenen. Er heerst angst voor het onbekende.
Voor mensen in de zorg is er een nóg  grotere uitdaging: hoge werkdruk, werken in een omgeving waarin er gevaar is om zelf besmet te worden en weinig tijd om te herstellen van alle inspanning en stress.

Ik werk in de zorg, maar niet in de frontlinie. Ik wil de mensen,die in de zorg werken, een hart onder de riem steken en bovenal een mogelijkheid bieden die uitputting een beetje kan tegengaan.
De werkomstandigheden zijn uitermate zwaar.
Het houden van een gezonde balans is een grote uitdaging. Als je geen tijd hebt om tot rust te komen met een wandeling in het bos of in de tuin te werken kunnen praktische stress reductie oefeningen een alternatief zijn. Vandaar dat ik mijn online platform met een reeks aan stress reductie oefeningen gratis aanbied voor een periode van 3 maanden voor iedereen die er gebruik van wil maken.

Waarom?
1 moment van de dag, je stress systeem tot rust laten komen, verhoogt de belastbaarheid weer een beetje. Op langere termijn verminder je de kans op roofbouw en dus uitputting.
1 oefening toepassen voordat je gaat slapen kan helpend zijn om je in- en doorslapen te bevorderen.
1 sessie laagdrempelige yoga  kan helpend zijn om een gespannen lichaam weer te laten ontspannen.

Op het online platform voor stress reductie oefeningen vind je alles van spierrelaxatie oefeningen, visualisatie oefeningen, ademoefeningen, slaapmeditaties, eenvoudige yoga, tot mindfulness en compassie oefeningen.

Als je me je naam en mailadres doorgeeft, verleen ik je gratis toegang. Lees ook even de introductie en bekijk het korte filmpje, die uitlegt hoe chronische stress het lichaam beïnvloedt, zodat het wel verantwoord blijft en het ook zijn doel bereikt.
contact

Mindfulness 10 april
De mindfulness training die gepland stond op 10 april, gaat volledig online plaatsvinden. Om de online training te volgen hoef je geen speciaal programma aan te schaffen. Je ontvangt voor de sessies een mail met een link, als je deze volgt kom je uit bij mij en de anderen die deelnemen. Voor velen is dit ongewoon. Via beeldbellen communiceren is voor de meesten nieuw. Echter in deze tijd waarin er steeds meer isolatie zal komen is het een van de manieren om in contact met elkaar te blijven!!

 

Positief Gezonder!

Positief Gezonder!

 

Breed kijken naar gezondheid

Positieve gezondheid is een concept wat breed kijkt naar gezondheid en gaat uit van het gegeven dat  gezond voelen meer betekent dan de afwezigheid van ziekte en klachten.

Je gezond voelen houdt ook in: ervaar je fitheid en energie?, voel je je tevreden? Houd je je bezig met activiteiten die er voor jou toe doen? Ervaar je voldoende eigen regie in je leven?

Het mooie hiervan is dat er dus veel meer mogelijkheden zijn die we tot onze beschikking hebben om te werken aan onze gezondheid.

 

Niet kunnen oplossen van klachten leidt vaak tot meer ziekte-ervaring

Vanuit de traditionele kijk op gezondheid zijn we geneigd om vooral te werken aan het reduceren van klachten. Dat moet ook de eerste stap blijven. Het is heel logisch om eerst alles eraan te doen om van klachten af te komen. Echter, soms lukt dit niet, of maar gedeeltelijk.

Als dit niet lukt, raken we niet zelden gefrustreerd en ervaren we daardoor juist meer klachten. Deze frustratie, die we vooral mentaal voelen, geeft ook op fysiek vlak allerlei veranderingen waardoor er een toename van klachten kan ontstaan.

Bio-psycho-sociale model en Positieve Gezondheid

Een holistische kijk op gezondheid kijkt  breder naar gezondheid en kijkt door een bril die de lichamelijke aspecten, mentale aspecten en de sociale context meeneemt. We weten dat deze elkaar positief maar ook negatief kunnen beïnvloeden. Positieve gezondheid sluit hierbij aan en bouwt verder. Vanuit de positieve gezondheid zijn allerlei tools ontwikkelt die het makkelijk maakt voor mensen om inzicht te krijgen.  Dit is een belangrijk vertrekpunt om gericht én op maat te werken aan je gevoel van welzijn en vitaliteit.

De 42 vragen

Er is een gespreks-instrument ontwikkeld dat aan de aan de hand van 42 vragen in kaart brengt hoe het gesteld is met de onderlinge verhoudingen die je gevoel van welzijn en vitaliteit bepalen.

test positieve gezondheid

 

2020 Positief gezond starten?

Wil je het nieuwe jaar starten met een helder inzicht in jouw ervaren gezondheid? Vul dan de vragenlijst in die ontwikkelt is vanuit het concept positieve gezondheid. Zo krijg je inzicht in hoe het met jou gesteld is en of er aandachtspunten zijn, die aandacht en actie behoeven. Het spreekt voor zich dat Dear-Health/Werken aan gezondheid, je hierbij graag wil begeleiden 😊

 

Dear Health/Werken aan gezondheid wenst je/jullie een goed en gezond 2020.

 

 

Vitaal Optimaal

Nieuw: In 5 weken werken aan je vitaliteit

Vitaal Optimaal is een 5 weekse training, waarbij we in een klein groepje van max 5 personen  1 x per week gedurende een maand samen komen om stap voor stap te werken aan het optimaliseren van je vitaliteit. We starten met het doen van de VIT check. Dit is een persoonlijke test, die je alleen voor jezelf maakt. Zo krijg je zicht op je persoonlijke status.

De training is een combinatie van:

  • inzicht krijgen in de gevolgen van chronische stress
  • inzicht in je eigen persoonlijke vitaliteit
  • leren om  lichamelijk en mentaal te ontspannen,
  • werken aan het verbeteren van je slaap-kwaliteit.
  • ontdekken van onderliggende stressoren en kijken wat je eraan kunt doen.

De 5 bijeenkomsten worden ondersteund met een online leeromgeving. Je krijgt onbeperkt toegang tot een veelheid aan informatie en vele praktische stress-reductie oefeningen.

kosten:
1) toegang tot online leeromgeving: 97,-
2) de sessies kunnen vergoedt worden uit de aanvullende verzekering

wanneer:
maandag 30 september 2019: 0930-1045, achteenvolgens 5 weken
maandag 11 november 2019: 0930-1045; achtereenvolgens 5 weken

waar: Kapoenstraat 23, Maastricht

 

ervaring deelnemer:
Ik ben gestart met de de training optimaal vitaal, nadat ik enkele weken thuis zat met burn-outklachten. Al na de derde week merkte ik een duidelijke verbetering in mijn stemming op. Ik piekerde minder, was ontspannener en stond vooral heel bewust vaker stil bij wat ik deed en hoe dat voelde. Ik heb ervan geleerd te ontspannen, kalmer te blijven en waar mijn grenzen liggen en wat ik daarmee moet doen. 
De online opzet in combinatie met eenmaal per week persoonlijk contact vond ik erg prettig. Het betekende dat ik in mijn eigen tijd de oefeningen zou kunnen doen in mijn eigen huis. En de evaluatie na elke week hielp vervolgens om nog eens concreet te maken wat ik leerde, waar ik opnieuw of voor het eerst tegenaanliep en wat daaraan te doen zou zijn. De persoonlijke gesprekken stelden ook gerust.
Voordat ik begon was ik wel sceptisch over het onderdeel mindfulness. Uiteindelijk bleek juist mindfulness heel nuttig te zijn, samen met de ontspanningsoefeningen van week 1. Mindfulnes is allesbehalve zweverig, het is heel concreet.’

Ellen 35 jaar, programmeur Theater

Optimaal Vitaal

mindfulness training april 2019

Woensdag 3 april 2019 gaat er weer een mindfulness training van start. We beginnen om 0930 en het duurt tot ongeveer 1130. Het zijn 8 sessies.

Je leert op praktisch wijze mindfulness vaardigheden toepassen.

  • Deze oefeningen gaan je helpen om inzicht te krijgen in automatische patronen
  • hoe je omgaat met stress
  • hoe je je lichaam kunt ontspannen
  • hoe je omgaat met piekeren
  • hoe je uiteindelijk bewustere keuzes kunt maken in wat je wil

De training die ik geef wordt ondersteund met online materiaal.
Ik ben gecertificeerd mindfulness trainer en lid van de VMBN.

Dit geeft de mogelijkheid voor een vergoeding van 350,- op jaarbasis als je aanvullend verzekerd bent bij VGZ, IZA, Unive of Umcz

De kosten van deze 8 weekse groepstraining zijn 350,- inclusief materiaal en inclusief 3 maanden toegang tot een online platform met stress reductieoefeningen na afloop van de training.

Er vindt een telefonische intake plaats voorafgaand aan de training.

Meer info?

bel: 0628621601 of mail me via het contactformulier.

 

Maak van 2019 een vitaal jaar: herken de signalen op tijd!

Burn out is iets voor watjes?

Vergeet het maar!

CONTACT | gratis adviesgesprek

Wil je een gratis telefonisch adviesgesprek, waarin ik jou vrijblijvend help met het maken van een keuze en je adviseer welke eerste stappen je kunt zetten om vandaag nog te starten met het werken aan vermindering van jouw klachten? Bel: 06 2862 1601 mail: suzanna.dear@gmail.com Adres: Kapoenstraat 23, 6211 KV Maastricht

SCHRIJF JE IN VOOR DE MAANDELIJKSE INSPIRATIE MAIL!