OVER MIJ
Mijn naam is Suzanne Dear, sinds 1992 werkzaam als psychosomatisch fysiotherapeut, sinds 2010 als gecertificeerd Mindfulness trainer categorie 1, lid VMBN. Ik ben ook geschoold als ACT trainer.
De afgelopen 15 jaar heb ik me verdiept en geschoold in psychosomatische klachten, waarbij de nadruk ligt op slaapproblematiek, overspannenheidsklachten, chronische pijn/SOLK. Kllik op CV voor meer info.

PSYCHOSOMATISCH?
Lichaam en geest zijn niet te scheiden. Er is altijd sprake van een wisselwerking tussen lichaam en geest (lees: ons brein). Er kunnen op diverse manieren spanningsklachten ontstaan als er een dysbalans ontstaat tussen draagkracht en draaglast. Psychosomatisch betekent niet dat het ‘tussen je oren zit’. Het zegt iets over de ontregeling die ontstaat in het zenuwstelsel, die verantwoordelijk is voor het ontstaan van de klachten.
Vanuit deze holistische visie heb ik me in de loop der jaren verdiept in gedrag en hoe stress en onze manier van omgaan met stress invloed kan hebben op het ontstaan van mentale en fysieke klachten.
Deze visie werkt ook andersom: hoe heeft een chronische lichamelijke aandoening invloed op het ontstaan van mentale klachten, die weer kunnen leiden tot (een toename van)  fysieke klachten?
Mijn behandelingen worden veel toegepast bij klachten als overspannenheid, chronische vermoeidheid, chronische pijn (SOLK), slaapproblemen en complexe chronische lichamelijke klachten.

WAT KUN JE VERWACHTEN:
Mensen beschrijven mij als vriendelijk; rustig en confronterend als het nodig is. Mijn manier van werken kenmerkt zich door een mix van inzicht-geven /bewust worden, educatie rondom aanwezige gezondheidsproblemen en  praktisch oefenen van diverse manieren om de gevolgen van stress op lichaam en geest te verminderen. Ik neem het totale plaatje ( body/mind ) mee in mijn benadering en dat werkt  krachtig in het vinden van balans.
Wat voorop staat in de aanpak is jouw bereidheid om een verandering aan te brengen in de gewoontes die je persoonlijke herstel tegenwerken. Je bent zelf degene die verandering in gang gaat zetten.

Want: als je niet verandert wat je altijd deed, krijg je wat je atijd kreeg….’ If you change nothing, nothing will change…’

Voor mijn uitgebreide C.V. klik HIER.

Goede voornemens..

Ik ben mijn taille kwijt 🙃
Ik leg het uit…

Ik probeer gezond te leven. En dat lukt me de laatste jaren steeds beter.
Ik voel me er heel goed bij, dus mijn intrinsieke motivatie stijgt vanzelf mee👊.

Gezonde slaap, gezond eten, voldoende lichaamsbeweging, koud douchen/#wimhof adem en…mijn werk doe ik met heel veel plezier.

Mijn #valkuilen: niet té veel doen op een dag. (Ik kan nogal eens mijn grens verliezen) én ik heb een gevoelig stress systeem.

Dat, én eten blijven mijn dagelijkse aandachtspunten.
Ik houd namelijk enorm van lekker eten. En dus eet ik soms teveel.

Daarnaast is meer eten dan goed voor me is, een coping-stijl. Klinkt sjiek, maar dat betekent eigenlijk dat ik meer eet als ik gestrest ben. (herkenbaar…?)

Mijn eetmotto: Ik hanteer de 80-20 % regel. (80 % gezond; 20 % iets minder gezond).

Maar…de laatste maand van het jaar verandert deze verhouding, elk jaar opnieuw.
Vooral de laatste 2 weken van december. Dan is het meer de 20-80 % regel. Gevolg: mijn taille is zoek 😊

Dus, vanaf vandaag weer langzaam terug in het gareel, en op naar de 80-20 % balans.

Gek he… Ik voel me er zoveel beter door en toch laat ik het telkens weer los in december.
Mijn jaarlijks innerlijk conflict, waarbij verlangen😋 wint van wijsheid😇.

Want hoe heerlijk is het om samen te ontbijten met lekker brood, heerlijke eitjes, pannenkoekjes, zelfgebakken pepernoten met warme chocolademelk (en slagroom), heerlijk kersteten, dé kerststol. Teveel koffie, met gebak. Lekker wijnen met heerlijk eten.

Niks #paleo#keto #koolhydraatarm en #zuivelarm.
Alles erop en eraan. De traditie wint van de trend.

Ach ja, ik heb genoten en ben psychologisch flexibel 😊 (steeds vaker)

Gelukkig weer twee mooie kookboeken aangeschaft om mijn gezonde voeding nieuwe inspiratie in te blazen.
foto by Unsplash;  Brooke Lark

#opzoeknaarmijntaille #laatjeregelslos #intrinsiekemotivatie #innerlijkconflict #copingstijl #leefstijl #gezondevoeding #regels #defusie #acceptatie #bewustonbekwaam #ikbenookeenmens #loslaten #opnieuwbeginnen #genieten #gezelligheid #gezondheid #wimhof #langleven #verjongen #proef #echteten #gelukkignieuwjaar

Body&mindfulness

Hé jij daar! hoe gaat ie? Goed? Dat is fijn! ⁠ Dan is dit bericht niet echt aan jou besteedt!⁠ ⁠

Maar umm: zit je niet lekker in je vel?⁠
Heb je veel ballen in de lucht te houden waardoor je het overzicht verliest?⁠
Heb je last van gespannen spieren waardoor je lichaam klaagt? Of andere lichamelijke klachten die niet zomaar verdwijnen?⁠ ⁠
Slaap je slecht (er)?⁠
Last van futloosheid?⁠
Ben je iemand die soms veel piekert en beren op de weg ziet??⁠

Denk je dat je eigenlijk al een tijd lang in de overdrive gaat en jezelf overbelast?⁠ ⁠ ⁠
Dan kan ik je helpen! ⁠
Ik heb 2 dingen bij elkaar gevoegd in een training. Body & Mind. Omdat ze nou eenmaal niet van elkaar te scheiden zijn. ⁠ ⁠
Deze online training bestaat uit 2 stappen:⁠
1) Je leert hoe je je lichaam in de herstelmodus kunt brengen. Het zelfherstellend vermogen van het lichaam is krachtig, maar je moet wel even weten hoe je dit doet!⁠ ⁠ We gaan praktisch aan de slag om je zenuwustelsel te kalmeren. Middels allerlei ontspanningsoefeningen en ademoefeningen. ⁠ Je krijgt inzicht in energiemanagement, zodat je uit de overbelasting komt én herstelt van de roofbouw.⁠ ⁠

2) Mindfulness⁠ Je gaat leren hoe je mentaal vitaal wordt.
Dit kan pas echt goed als je eerst je lichaam wat meer tot rust hebt kunnen brengen.⁠
8 weken gaan we samen op pad om de mindfulness tools eigen te maken!⁠
Zodat je je persoonlijke stress signalen op tijd herkent en je eigen koers leert varen.
Mindfulness heeft een enorm krachtig effect😍⁠ ⁠

13 oktober heb jij de kans om te starten met het maken van de eerste stappen richting een optimale vitaliteit! Neem jezelf serieus en gun je deze kans.
Gun het jezelf om te ontdekken hoe je skills kunt ontwikkelen om je zelfherstellend vermogen aan te boren zodat je zenwustelsel tot rust komt en vandaaruit mentaal vitaal te worden.
Mindfulness is de tool die we ons daarbij laten helpen. ⁠ ⁠ ⁠ ⁠

Een deel kan vergoed worden door de aanvullende verzekering, meer info ? Stuur me een bericht!

#mindfulness #stressreductie #burnout #chronischestress #beterslapen #zelfherstellendvermogen #aandachthierennu #onlinetraining #vitaliteit #leefstijl #ontspanning #ademen #adem

Ben jij een ochtend of een avond mens?

Het is belangrijk om te weten tot welk chronotype ( de manier waarop je bioritme werkt) je behoort, want het heeft gevolgen voor je gezondheid als je je als ochtenmens gedraagt als een avondmens en andersom.

Wil je weten tot welke categorie je behoord geef dan antwoord op deze vragen:

  • Word je vanzelf vaak vroeg wakker?
  • Ben je het meest productief in de ochtend/middag?
  • Heb je weinig tot geen moeite om in de ochtend op te staan?
  • Voel je je in de ochtend zo fris als een hoentje.
  • Ben je tegen de avond voelbaar moe en heb je behoefte om te slapen?
  • Val je vaak als vanzelf al in slaap als je savonds tot rust komt op de bank of in je luie stoel?

De kans is groot dat je een ochtend mens bent.
Ochtend-of avond mens zijn, of wel een vroege vogel of een nachtdier heeft gevolgen voor je slaap en waakritme. Ben je een vroege vogel, dan wordt er eerder in de avond, melatonine aangemaakt en heeft je lichaam eerder in de avond de behoefte om tot rust te komen. Negeer je dit, omdat je routines erop nahoudt die misschien beter passen bij een avondmens, dan bouw je een slaaptekort op. Vroeg naar bed en vroeg op past bij jouw bioritme

Een echt avond mens heeft een laat ritme. Je wordt later moe en ook later wakker. Stel dat je laat opblijft maar ook vroeg op moet, kun je je biologische klok ook tegenwerken.

Stressklachten ten gevolge van een verstoord bioritme?

Door je bioritme onbewust te verstoren kun je ongemerkt een slaaptekort opbouwen en pleeg je roofbouw op je lichaam. Dit kan dan weer allerlei stress gerelateerde klachten teweegbrengen. Want te weinig slaap is een stressor voor je lichaam. Dit wordt vaak vergeten als we het hebben over chronische stressklachten!
Te weinig slapen hoeft niet te voelen alsof je een slaapprobleem hebt. Het kan heel gewoon voelen om in een verkeerd ritme te zitten. Dit kan een van de redenen zijn waardoor je ongemerkt allerlei psychomatische klachten ontwikkelt, die het gevolg zijn van een ontregeld stress systeem.

Dus handig om te weten welk type je bent.
Je kunt hier een klein testje doen om te ontdekken welk type jij bent.

Slaap lekker 🙂

Hoe sliep jij de afgelopen maanden?

Ik ben van nature geen geweldige slaper. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom ik me verdiept heb in hoe ik mijn slaap zelf kan optimaliseren. Zowel wat het aantal uren als de kwaliteit ervan betreft.
Het heeft mij veel gebracht.  En met mij veel anderen die ik geholpen heb hun slaap te verbeteren.

En toen kwam de Corona crisis……en begon ik steeds wat slechter te slapen. Wekenlang werd ik om 0300 wakker en kwam ik met al mijn kennis en praktische ervaring niet zomaar in slaap. Hmmm… frustrerend. Ik lag de nodige uren wakker en werd steeds wat meer uitgeput. Met alle gevolgen van dien.

Hoe kon dat nou? Ík als slaapcoach…….slecht slapen….?

Ja, inmiddels weet ik dat niks menselijks mij vreemd is.

En dat er met mij er veel anderen wakker lagen.

Ik was niet erg ongerust, vond mezelf niet terug in overmatig piekeren, maar toch….

Na meerdere weken ging ik, na extra goed inzetten op mijn slaaphygiene en het toepassen van  oefeningen en slaapoptimaliserende vaardigheden, beter slapen. Ik slaap nu weer als vanouds.

Maar; ik zie dat er veel mensen blijven worstelen met slaap. Dat komt vaak voor. Door een levengebeurtenis slaap je slechter en dit patroon blijft bestaan ook wanneer er weer een nieuwe balans optreedt.

Slaap is een van de basis voorwaarden om gezond te blijven.
Maar krijgt veel minder aandacht dan voeding en beweging. Ons leven zit vol met to-do lijsten en het beknibbelen op je slaapuren ligt op de loer.
Chronisch slecht slapen verzwakt je immuunsysteem.
Drie eenvoudige basis regels om mee te starten:

  1. slaap elke nacht zeven tot acht uur,
  2. houd een vast slaappatroon aan (ook in het weekend)
  3. vermijd het gebruik van caffeïne, alcohol, schermen en nicotine in de laatste uren voor het slapengaan.

Wil je meer info over slaapverbeteren? klik dan hier  =>

De boodschap klinkt misschien niet zo revolutionair, maar dit is een begin.
Terugkerende periodes met slecht slapen los je niet zomaar op. Dan heb je meer nodig. Maar  het goede nieuws is: er is zoveel aan te doen!

Accepteer dus niet dat je een slechte slaper bent, maar kom in actie en verbeter je leefstijl ook door te werken aan beter slapen!

kalm blijven in tijden van stress

Er heerst onrust in de wereld. Iedereen staat voor een  grote uitdaging. De vanzelfsprekendheid van alledag is verdwenen. Er heerst angst voor het onbekende.
Voor mensen in de zorg is er een nóg  grotere uitdaging: hoge werkdruk, werken in een omgeving waarin er gevaar is om zelf besmet te worden en weinig tijd om te herstellen van alle inspanning en stress.

Ik werk in de zorg, maar niet in de frontlinie. Ik wil de mensen,die in de zorg werken, een hart onder de riem steken en bovenal een mogelijkheid bieden die uitputting een beetje kan tegengaan.
De werkomstandigheden zijn uitermate zwaar.
Het houden van een gezonde balans is een grote uitdaging. Als je geen tijd hebt om tot rust te komen met een wandeling in het bos of in de tuin te werken kunnen praktische stress reductie oefeningen een alternatief zijn. Vandaar dat ik mijn online platform met een reeks aan stress reductie oefeningen gratis aanbied voor een periode van 3 maanden voor iedereen die er gebruik van wil maken.

Waarom?
1 moment van de dag, je stress systeem tot rust laten komen, verhoogt de belastbaarheid weer een beetje. Op langere termijn verminder je de kans op roofbouw en dus uitputting.
1 oefening toepassen voordat je gaat slapen kan helpend zijn om je in- en doorslapen te bevorderen.
1 sessie laagdrempelige yoga  kan helpend zijn om een gespannen lichaam weer te laten ontspannen.

Op het online platform voor stress reductie oefeningen vind je alles van spierrelaxatie oefeningen, visualisatie oefeningen, ademoefeningen, slaapmeditaties, eenvoudige yoga, tot mindfulness en compassie oefeningen.

Als je me je naam en mailadres doorgeeft, verleen ik je gratis toegang. Lees ook even de introductie en bekijk het korte filmpje, die uitlegt hoe chronische stress het lichaam beïnvloedt, zodat het wel verantwoord blijft en het ook zijn doel bereikt.
contact

Mindfulness 10 april
De mindfulness training die gepland stond op 10 april, gaat volledig online plaatsvinden. Om de online training te volgen hoef je geen speciaal programma aan te schaffen. Je ontvangt voor de sessies een mail met een link, als je deze volgt kom je uit bij mij en de anderen die deelnemen. Voor velen is dit ongewoon. Via beeldbellen communiceren is voor de meesten nieuw. Echter in deze tijd waarin er steeds meer isolatie zal komen is het een van de manieren om in contact met elkaar te blijven!!

 

CONTACT | gratis adviesgesprek

Wil je een gratis telefonisch adviesgesprek, waarin ik jou vrijblijvend help met het maken van een keuze en je adviseer welke eerste stappen je kunt zetten om vandaag nog te starten met het werken aan vermindering van jouw klachten? Bel: 06 2862 1601 mail: suzanna.dear@gmail.com Adres: Kapoenstraat 23, 6211 KV Maastricht/ Het Bat 3-5, 6301 DE Valkenburg

SCHRIJF JE IN VOOR DE  INSPIRATIE MAIL!