mindfulness live

 

Maak een afspraak op individuele basis of

        neem deel aan een groepstraining.

                                                  (max 6 deelnemers)

 

 Start nieuwe groepstraining:  woensdag 28 augustus 2019 van 09.30 tot 11.30; vol

  Start nieuwe groepstraining: vrijdag 25 oktober 2019 van 0930 tot 1130, nog 1 plek vrij

 

 

 

 

mindfulness online

 

 

Leer in 7 weken in je eigen tijd en tempo de basis vaardigheden van mindfulness. 

 

                                                                                                                                                                                                         

Meer weten ? klik op de link voor meer informatie en een gratis proefles.

 

 

 

 

 

MINDFULNESS en gezondheidsklachten, wat houdt het in?

Mindfulness helpt om vaardigheden te ontwikkelen die ons helpen om meer in het hier en nu aanwezig te zijn, zonder te oordelen. Maar hoe kunnen deze vaardigheden helpen als we last hebben van lichamelijke en/of mentale klachten? Een korte uiteenzetting:

We hebben allemaal de neiging om van negatieve gevoelens zoals verdriet, angst, boosheid, schaamte etc, maar ook fysieke pijn af te willen.
Dit kan zich uiten in verzet tegen de ongewenste gevoelens, door deze strijd ga je nog meer ongemak ervaren.
Je gaat piekeren en probeert je problemen op te lossen door allerlei scenario’s te bedenken en regisseren. Deze weerstand uit zich vaak ook fysiek: de spierspanning neemt toe, de hartfrequentie wordt hoger, de ademhaling versnelt. Dit veroorzaakt een toename van lichamelijk ongemak, waardoor je je nog rotter gaat voelen. Je komt in een vicieuze cirkel terecht, waarin de oorspronkelijke pijn en ongemakken verergerd worden door de onbewuste strijd die je ertegen voert.

Aandachtspunten bij mindfulness:

  • Ademhaling: de adem is een centraal gereedschap. Ze speelt een sleutelrol in lichamelijke stress/regelsystemen.
  • Bewustwording: wat speelt zich af in je denken en voelen en wat kun je allemaal in je lichaam ervaren. Je leert primair en secundair lijden van elkaar te onderscheiden.
  • Reflectie: leren op afstand te kijken naar je moeilijkheden.
  • Stil staan: leren toelaten hoe je gedachten en gevoelens zich vertalen in je lichaam. Je lichaam is dus een belangrijk aangrijpingspunt in het leren omgaan en leren dragen van emoties.
  • Dragen: bewustworden en leren dragen van angst, verdriet, schaamte etc in plaats van er allerhande afleidingsmanoeuvres (veel sporten, drinken, roken, meer eten, boos worden op de ander) op los te laten: niet meer wegvluchten van wat er zich daadwerkelijk in je ervaring afspeelt.
  • Contact: Je leert in contact te komen met jezelf en te vertrouwen op je lichaam, dat als een barometer kan fungeren om je te laten zien hoe het met je gaat en wat je nodig hebt.
    In contact kunnen zijn met je zelf en je lichaam is een voorwaarde om goed voor jezelf te kunnen zorgen. Toelaten en accepteren worden werkwoorden en bieden je een alternatief om uit de gewoontes te komen waarmee je jezelf in de weg zit.

Voor kosten en vergoeding neemt u contact met me op.

VGZ, IZA, Unive en Umcz vergoeden mindfulnesstraining  vanuit de aanvullende verzekering bij burn-out klachten; men dient dan een verwijzing te hebben van de huisarts of bedrijfsarts waarop staat vermeld dat er sprake is van burn-outklachten. Ook dient de training gevolgd te worden bij een categorie 1 mindfulness trainer, lid VMBN

 

 

 

CONTACT | gratis adviesgesprek

Wil je een gratis telefonisch adviesgesprek, waarin ik jou vrijblijvend help met het maken van een keuze en je adviseer welke eerste stappen je kunt zetten om vandaag nog te starten met het werken aan vermindering van jouw klachten? Bel: 06 2862 1601 mail: suzanna.dear@gmail.com Adres: Kapoenstraat 23, 6211 KV Maastricht

SCHRIJF JE IN VOOR DE MAANDELIJKSE INSPIRATIE MAIL!