Duurzame inzetbaarheid

op tijd starten met preventie

 

Voorkomen van burn-out.

 

Ziekteverzuim door burn-out is een veel besproken thema. Nooit eerder was dit fenomeen zo vaak in het nieuws. En dat is niet voor niks.

1 op de 5 werknemers heeft last van burn-out klachten.

Deze mensen voelen zich totaal opgebrand en kunnen niet meer presteren. Een werknemer die uitvalt wegens een burn-out is gemiddeld 9 maanden afwezig.

De kans op restklachten en op het meemaken van  een tweede burn-out zijn groot.

Dit wilt u natuurlijk voorkomen.

 Deze situatie is te voorkomen.

Het ziekteverzuim is in de meeste situaties gerelateerd aan mentale klachten, die zich vaak lichamelijk uiten. Een burn-out ontstaat niet zomaar. Het begint ongemerkt en ontstaat door werkdruk en/of moeilijke privé-situaties.

 Herken de symptomen voordat iemand ziek wordt.

Mijn insteek kenmerkt zich door een praktisch en doeltreffend aanbod.

Met mijn hulp kan de werknemer binnen 4 weken herstellen.

Stap 1) De werkgever is alert en gaat in gesprek met de werknemer als er signalen zijn die duiden op een verlaagde belastbaarheid. In het gesprek luistert de werkgever naar zijn medewerker en biedt hulp, door te wijzen op een praktisch en doeltreffend programma. Met als resultaat; de werknemer wordt weer fysiek, emotioneel en mentaal sterk.

Stap 2) De werknemer volgt het praktisch en pragmatisch programma waarbij de werknemer aan de slag gaat om de gevolgen van de ontstane roofbouw aan te pakken. Zelf aan de slag met coaching op de achtergrond. 

Stap voor stap werken aan het opbouwen van draagkracht, toename van energie en bewustwording in het maken van de juiste keuzes

 

Ontstaan van burn-out.

70-90 procent van het ziekteverzuim is gerelateerd aan mentale klachten, die zich overigens zeer vaak lichamelijk uiten. De klachten ontstaan door werkdruk en/of moeilijke privésituaties. De gemiddelde ziekteperiode door burn-out duurt 9 maanden en de kans op restklachten én een recidief zijn groot.

Daarom, voorkomen is beter dan genezen.

Mijn achtergrond is, zoals gezegd: psychosomatische fysiotherapeut,gecertificeerd mindfulness trainer/ ACT trainer  en slaapcoach. Ik heb sinds 4 jaar een praktijk in Maastricht. Hier behandel ik succesvol mensen met stress c.q. burn-out klachten, slaapproblemen en chronische pijn.

Kom eerder in actie!

Vaak wordt pas actie ondernomen als het te laat is. Zowel door de werknemer als het bedrijf. Mensen willen vaak niet erkennen dat het niet goed gaat. Te wijten aan onze aard en onze maatschappelijke situatie.

Het voorland van een burn-out kenmerkt zich door verlaagde belastbaarheid, veroorzaakt door werkgerelateerde situaties en/of privé situaties. Door de verlaagde belastbaarheid en een zelfde werkbelasting ontstaat er roofbouw. Dit wordt vaak wel opgemerkt door collega’s en leidinggevende, maar hiermee wordt niets of te laat wat mee gedaan.

Op een gegeven moment barst de bom. Met een totale lichamelijke en mentale ontregeling als gevolg. De werknemer komt thuis te zitten en het team moet werken met een teamlid minder. Dit heeft ook gevolgen voor de sfeer. Als de werknemer thuis zit, wordt na enige tijd een behandelplan opgesteld en (dan pas) gestart met coaching en gesprekken.

Dit wil ik voorkomen! Hoe?

– Eerder in dit proces aan de bel trekken en een interventie toepassen die vanuit een beproefd (!) bio-psycho-   sociaal model ontwikkeld is.

– Dus niet alleen maar praten of adviezen geven.

– Ook concrete oefeningen doen die helpen om stress te reduceren.

– De leefstijl aanpassen zodat het lichaam zo goed mogelijk kan opknappen!

– Daarna komen de inzichten en de bewustwording => Waar knelt de schoen?

Maak een afspraak en ik kom graag meer vertellen.

 

deelnemer online traject voorkom burn-out

‘Ik ben gestart met de online module voorkom burn-out, nadat ik enkele weken thuis zat met burn-outklachten. Al na de derde week merkte ik een duidelijke verbetering in mijn stemming op. Ik piekerde minder, was ontspannener en stond vooral heel bewust vaker stil bij wat ik deed en hoe dat voelde. Ik heb ervan geleerd te ontspannen, kalmer te blijven en waar mijn grenzen liggen en wat ik daarmee moet doen.

De online opzet in combinatie met eenmaal per week persoonlijk contact vond ik  erg prettig. Het betekende dat ik in mijn eigen tijd de oefeningen zou kunnen doen in mijn eigen huis. En de evaluatie na elke week hielp vervolgens om nog eens concreet te maken wat ik leerde, waar ik opnieuw of voor het eerst tegenaanliep en wat daaraan te doen zou zijn. De persoonlijke gesprekken stelden ook gerust.

Voordat ik begon was ik wel sceptisch over het onderdeel mindfulness. Uiteindelijk bleek juist mindfulness heel nuttig te zijn, samen met de ontspanningsoefeningen van week 1. Mindfulnes is allesbehalve zweverig, het is heel concreet.

Ik heb geleerd dat ik inspannende momenten moet afwisselen met ontspannende om in balans te blijven en niet uiteindelijk onderuit te gaan. Heel simpel eigenlijk, maar ik stond er nooit bij stil. Daarnaast heel bewust jezelf inwendig vragen stellen, zodat je op bewuste momenten stilstaat bij hoe het met je gaat en wat je daarmee kunt doen. De ontspannings- en meditatieoefeningen hielpen me goed te ontspannen en leren dat altijd vijf stappen vooruitdenken niet prima is, maar slecht voor je lichaam.

Aanvankelijk dacht ik dat vier weken misschien iets te kort zou zijn, maar dat is niet zo. Dat vind ik ontzettend fijn, waarvoor ook mijn oprechte dank. Ook heel fijn dat alle oefeningen te downloaden zijn, zodat ik en anderen ze kunnen blijven gebruiken na de therapie.’

 

Ellen, 35 jaar

programmeur Theater